هدف از پژوهش حاضر مقایسه نوع ادراک کودکان دچار اختلالات یادگیری (L.D) و کودکان عادی با آزمون رورشاخ و قابلیت این آزمون در شناسایی و تشخیص بالینی کودکان دچار LD است. به همین منظور در این پژوهش 23 کودک LD (8 نارساخوان، 8 نارسانویس و 7 نفر با نارسایی در حساب) به عنوان گروه اصلی و 23 کودک عادی به عنوان گروه کنترل در دامنه سنی 9 تا 13 سال و پایه تحصیلی سوم تا پنجم ابتدایی با آزمون رورشاخ، بررسی شدند و پس از نمره گذاری با سبک رورشاخ یافته های دو گروه با یکدیگر مقایسه گردید.
نتایج بدست آمده نشان می دهد که کودکان LD در مقایسه با کودکان عادی از کاهش قابل توجه فراوانی کل پاسخ ها (R)، افزایش پاسخ های کلی ساده (G)، کمبود پاسخ جز بزرگ (D)، پاسخ های جز کوتاه (Dd)، وجود رنگ محض (C)، وجود پاسخ های خون (Blood)، افزایش پاسخ های رایج (Ban) و رد کارت برخوردارند که از نظر ادراکی نشانگر ادراک محدودتر و کم توجهی به جزییات، ادراک کلی و یکنواخت پدیده ها و تفکر عینی و از نظر بالینی نشانگر ادراک کلیشه ای، بی توجهی به امور عینی، یک بعدنگری، بازداری های عاطفی، رفتارهای تکانه ای، محدودیت در کنترل هیجانی، تعارضات روانی، گرایش به همنوایی و دریافت تاییدهای اجتماعی و آمادگی برای بروز اختلالات هیجانی می باشند.
مقایسه نوع ادراک کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری و کودکان عادی در آزمون رورشاخ و قابلیت این آزمون در شناسایی و تشخیص اختلالات یادگیری moghayese noe edrak pdf 282 KB application pdf
سیدمرتضی نوربخش علی خان زاده مجید یوسفی لویه
پایگاه اطلاعات علمی www sid ir