● ساختار آموزشی
نظام آموزشی برزیل شامل موسسات دولتی (فدرال، ایالت و شهری) و موسسات خصوصی که از پیش دبستانی، دبستان (مقطع اول) و متوسطه (مقطع دوم) تا مقاطع دانشگاه و کارشناسی ارشد و دکترا تقسیم بندی می شود. آموزش برای سنین 7 تا 14 سال اجباری است. آموزش ملی در تمامی مقاطع آزاد است. مدارس غیرانتفاعی واجد شرایط دریافت کمک مالی دولتی هستند.
مجلس سال 1988 برزیل، 25 درصد از درآمدهای مالیات خارجی و ایالتی را به آموزش و پرورش اختصاص داد. پیشرفتهای چشمگیری در ساختار آموزشی برزیل در 25 سال گذشته صورت گرفته است. در سال 1964 ده میلیون دانش آموز و دانشجو در تمامی مقاطع تحصیلی حضور داشتند. در سال 1990 این رقم به 6/37 میلیون دانش آموز و دانشجو بالغ شد که از این تعداد 9/3 میلیون در مقطع پیش دبستان، 2/28 میلیون نفر در مقطع دبستان، 8/3 میلیون در مقطع متوسطه و 7/1 میلیون نفر در دانشگاه به کسب دانش مشغول بوده اند.
با وجود این پیشرفت، کمتر از 40درصد از جمعیت سنی دبیرستان در مدرسه ثبت نام کرده اند. نظام آموزشی برزیل به شرح زیر به صورت خلاصه ارایه شده است:
▪ آموزش پایه
ـ سن آغاز دوره: 7 سالگی
ـ سن پایان دوره: 14 سالگی
▪ آموزش ابتدایی
ـ طول دوره: 8 سال
ـ بین سطوح سنی 7 تا 14 سال
ـ مدرک اعطایی :CERTIEICADO DE CONCLUSAO DE PRIMEIRO GRAU
▪ آموزش متوسطه
ـ طول دوره: 3 سال
ـ بین سطوح سنی 15 تا 17 سال
ـ مدرک اعطایی :DIPLOMA DE SEGUNDO GRAU
▪ آموزش فنی
ـ نوع مدرسه: مدرسه فنی متوسطه (هنرستان)
ـ طول دوره: 4 سال
ـ بین سطوح سنی 15 تا 18 سال
ـ مدرک اعطایی :DIPLOMA DE TECNICO DE NIVEL MEDIO
▪ آموزش پیش دبستانی
آموزش پیش دبستانی مدت زمان 2 سال طی سنین 4 تا 6 سالگی به کودکان ارایه می شود. برنامه های آموزشی از طریق سازمان یا نهادی که اداره و مدیریت مؤسسه را به عهده دارد تعیین می گردد.
ـ اهداف آموزشی
□ فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد جسمی، عاطفی، درک ذهنی و اجتماعی کودک
□ افزایش دانش و تجربه و علاقمند کردن به تحول ماهیت در زندگی پویا
□ اطمینان دادن به تاثیرگذار بودن روابط و عملکرد کودک در همبستگی، آزادی، تعاون و احترام در جامعه
▪ آموزش ابتدایی
آموزش ابتدایی در مدت زمان 8 سال طی سنین 7 تا 14 سال ارایه می شود و 70 درصد از معلمان در مناطق شهری و 4/20درصد از معلمان در مناطق روستایی فعالیت می کنند.
ـ برنامه های آموزشی
□ ارتباطات و بیان(پرتغالی)
□ تعلیمات اجتماعی(تاریخ و جغرافی)
□ علوم (ریاضیات، علوم فیزیکی و بیولوژیکی)
□ تربیت بدنی
□ آموزش هنر
□ بهداشت و آمادگی برای کار
مواد درسی جدید (زندگی اجتماعی و اخلاق) نیز خود بر دروس اخلاق، محیط، بهداشت، اقتصاد و چند نژادی مشتمل می شود. مدت زمان کلاس ارایه دروس بر 200 روز کاری بجز مواقع امتحان(حداقل 800 ساعت کلاس در سال) مشتمل می شود.
ـ ارتقاء تحصیلی
باتوجه به سن عملکرد دانش آموز، در پایه هفتم علیرغم یک یا دو درس ناتمام اجازه ورود به پایه هشتم صادر می شود.
ـ ارزیابی تحصیلی
با بهره گیری ار بررسی های انجام یافته توسط نظام ملی ارزیابی آموزش پایه (SAEB)، میزان کسب فنون خواندن و تعبیر مطالب، حل مساله و بکارگیری مفاهیم ریاضی در مقطع ابتدایی مشخص می شود. جنبه های فرهنگی، روانشناختی، اقتصاد اجتماعی و شیوه های صحیح ارزشیابی نیز در این سیستم مشخص می گردند.
ـ افت تحصیلی
طبق آمار سال 1992، نرخ افت تحصیلی دانش آموزان مقطع ابتدایی بر 33درصد تکرار پایه و 5درصد ترک تحصیل مشتمل می شود.
▪ آموزش متوسطه
آموزش متوسطه شامل سال تحصیلی 9 تا 11 با امکان تداوم یک سال بیشتر است. اغلب یک امتحان انتخابی داخلی برای ورود به این چرخه وجود دارد. همچنین دانش آموزان یک دوره 3 تا 5 سال را در رشته های فنی و حرفه ای و فنی می گذرانند که به کسب مدارک (CERTIFICADO DE AUXILIAR TECNICO کمک تکنسین) یا(DIPLOMA DE TECNICO DE NIVEL MEDIO تکنسین) منتهی می شود.
ـ اهداف آموزشی
اصلی ترین هدف برگزاری دوره های آموزش متوسطه، ارایه آموزش لازم برای پیشبرد ظرفیت و محتوای علمی فرد، آمادگی برای کار و زندگی اجتماعی آگاهانه، ضمن اینکه آموزشهای فنی و حرفه ای فرصتی برای تجدید معلومات و تحصیلات بالاتر برای افراد شاغل در بخش بازرگانی پدید می آورد.
ـ برنامه های آموزشی
□ ادبیات پرتغالی و برزیلی
□ تعلیمات اجتماعی(تاریخ و جغرافی)
□ علوم (فیزیک، شیمی و زیست شناسی)
□ زبان خارجی
□ هنر
□ بهداشت
□ تربیت بدنی
▪ انواع مدارس
1) دبیرستان: با گواهی پایان دوره متوسطه
2) هنرستان با مدرک دیپلم: حرفه ای وفنی
پایه یک = 2900 ساعت با حداقل 1200 ساعت آموزش حرفه ای همراه با فنون علمی
پایه دو = 2900 ساعت با حداقل 1200 ساعت آموزش حرفه ای همراه با فنون عملی ـ تخصصی
پایه سه = 2200 ساعت با حداقل 900 ساعت آموش حرفه ای (کمک تکنسین)
▪ ارزیابی تحصیلی
ـ سیستم نمره دهی
ـ بالاترین نمره: 10
ـ نمره قبولی: 5
ـ نمره مردودی: 0
ـ دستاوردهای آموزشی
از جمله مهمترین دستاوردهای آموزشی متوسطه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1) پدیده اصلی مشاهده شده در پیشرفت سریع سیستم آموزش متوسطه برزیل طی دهه 1990
2) افزایش نرخ ثبت نام به 2 برابر طی سالهای 1990 ـ 1998
3) افزایش تقاضا برای بازگشایی سیستم آموزش متوسطه و دوره های حرفه ای
4) ارایه خدمات به 85 درصد از جمعیت بین 15 تا 17 سال در سیستم آموزشی
5) کاهش مشارکت شبکه خصوصی در ثبت نام از دانش آموزان در این سطح آموزشی از 46/5 درصد در سال 1980 به 6/17 درصد در سال 1998
6) حرفه ای تر شدن آموزش متوسطه از دهه 1980
7) تشکیل دوره های تکنیکی بعد از متوسطه
روزنامه اطلاعات www ettelaat com