1- هرگز جعبه نخرید
معمولا وقتی پای منظم کردن کمد و قفسه وسط میآید، اولین راهی که به ذهن
خیلیها میرسد سر زدن به اولین پلاسکو فروشی و خرید جعبههای قد و نیم قد
است که میتوان وسایل مختلف را دلشان جا داد. لطفا قبل از اینکه چنین کاری
انجام دهید اول قانون 80_20 را به خودتان یادآوری کنید. بر اساس این قانون
ما تنها از بیست درصد وسایلی که داریم استفاده میکنیم و 80 درصد بقیه بدون
استفاده میمانند. پس اول کمدتان را بیرون بریزید و چیزهایی که مدتهاست
نپوشیدهاید را جدا کنید. بعد از بین این لباسها آنهایی را که مطمئنید
هیچ جوری دیگر سراغشان نخواهید رفت را جدا کنید و بگذارید روی دیوار
مهربانی. لباسهای باقی مانده را سر و سامان بدهید و حالا اگر به جعبه نیاز
بود، به تعداد لازم خریداری کنید.
2- تقسیم بندی کشو ها
هیچ کشویی را در خانه نگذارید مگر آنکه تقسیمبندیاش کرده باشید. برای این
کار جعبههای کوچک نظم دهندهای وجود دارند که میشود ازشان استفاده کرد.
برای مثال جورابها را لوله کنید و داخل این جعبهها قرار دهید، طوری که
وقتی کشو را باز کردید، جورابها به تفکیک دیده شوند و دسترسی بهشان آسان
باشد.
بیشتر بخوانید (( بهترین نکات برای فنگ شویی اتاق نوزاد ))3- از شلوغ کردن سطوح بپرهیزید
روی میز جلوی کاناپه، عسلیها و میز غذاخوری را خلوت نگه دارید و جز وسایل
ضروری چیزی رویشان قرار ندهید. ورودی خانه را هم خلوت و آراسته نگه دارید و
اصولا باور اینکه هر سطح صافی جای خوبی برای چیدن وسایل دکوری است را دور
بیندازید و باور شلوغکاری ممنوع را جایگزین کنید.
4- همیشه یک کیسه داشته باشید
داخل کمدتان یک کیسه یا ساک دستی قرار دهید و هر بار لباسی پوشیدید که
بهتان نمیآمد، کوچک شده بود، رنگش پوستتان را کدر میکرد و خلاصه دوستش
نداشتید آن را داخل آن کیسه قرار دهید. هر از گاهی محتویات این کیسه را
دور بریزید یا اهدا کنید.
5-به فکر عوض کردن سیستم باشید
یک قانون نانوشتهای هست که میگوید سیستم اتاقی که نتوان آن را ظرف یک ربع
مرتب کرد، ایراد دارد. حالا اگر شما هم کمترین رکوردی که برای منظم کاری
اتاق زدهاید شانزده دقیقه بوده خوب است یک سیستم جدید راه بیندازید. وسایل
را طور دیگری بچینید، در جعبههای در باز بگذارید و خلاصه هر کاری از
دستتان برمیآید انجام دهید تا خودتان را به زمان طلایی 15 دقیقه برسانید.
6-از در دوری کنید
دقت کردهاید خیلی وقتها در وسایل مختلف چقدر دردسر ایجاد میکنند؟
مثلا اگر سبد لباس چرکها در داشته باشد، باید حتما نزدیکش بروید، درش را
باز کنید و لباس کثیف را داخل آن بیندازید. در حالی که اگر همین سبد، در
نداشت میتوانستید از چند قدمی یک پرتاب امتیازی انجام دهید و از وسط اتاق
قال قضیه را بکنید. یکی از قوانین اصلی منظمکاری محیط خانه پرهیز از درهای
بیخودی است. هر وسیلهای که میتواند بدون در به حیاتش ادامه دهد را
بیدر و کار نظم و ترتیب را ساده کنید!
7- برچسب بزنید
موقع منظم کردن فقط همان لحظه را نبینید، به دو ماه بعد که ممکن است یادتان
برود چه چیزی توی جعبهها یا شیشهها گذاشتهاید هم فکر کنید و روی وسایل
برچسب بزنید. این کار مانع سردرگمی شما موقع جستوجو برای وسیلهای خاص
خواهد بود. سعی کنید تمام وسایل مرتبط به هم را در یک قسمت از خانه قرار
دهید. یک جورهایی وسایل را همخانواده بچینید!
8- تقسیم بندی بر اساس فراوانی
هر بار که قصد بیرون ریختن وسایل و از نو چیدنشان را داشتید آنها را بر
اساس مقدار استفاده تقسیم بندی کنید. مثلا یادتان باشد کشوهای بالای دراور
مخصوص لباسهایی هستند که بیشتر سراغشان میروید و پایینیها به لباسهایی
اختصاص دارند که هر از گاهی میپوشید. در مورد کابینتها قضیه برعکس عمل
میکند. وسایل دم دستی را در کابینتهای پایین بگذارید و ظروف سالی یک بار
را به بالاترها که دستتان به آنها نمیرسد بسپارید.
9- خودتان را غریبه بدانید
هر چند وقت یک بار فکر کنید مهمان خانهی خودتان شدهاید. خودتان را جای
غریبهها بگذارید و ببینید چه چیزهایی توی ذوقتان میزنند. آنها را
بنویسید و یکی یکی حذف کنید.
10- اعمال محدودیت
لازم است که برای هر چیزی حد و مرزی تعیین کنید. مثلا اگر کشوی مخصوص شال
گردن دارید، نگذارید تعداد شالهایتان آنقدر زیاد شوند که مجبور به اختصاص
دادن یک کشوی دیگر شوید. شالهایی که از آنها استفاده نمیکنید را به
دیگران ببخشید و جایشان را به گزینههای جدید بدهید.
11- از خودتان بپرسید: به درد من میخورد؟
هر کدام از آدمها یک جور سبک زندگی را میپسندند. برای نزدیک شدن به این
سبک هم باید وسایل و لباسهایی داشته باشند که به ایدهآلشان بخورد. حالا
اگر لباس یا وسیلهای دارید که اصلا شبیه شما نیست آن را به کسی بدهید که
شبیهش است و برای خودتان چیزهای دیگری تهیه کنید.