می
دانید که نداشتن تمرکز و دقت از مشکلات رایج کودکان است که والدین می
توانند ضمن این بازی ها علاوه بر ایجاد فضایی شاد و برقراری ارتباطی خوب و
سازنده با کودکان به آن ها کمک کنند تا از تمرکز و دقت کافی نیز برخوردار
شوند.
برخی
از این بازی ها نیز در فضای مهدکودک یا مراکز پیش دبستانی و همچنین در
مهمانی های خانوادگی که تعداد بیشتری از کودکان هم سن و سال در منزل حضور
دارند، قابل اجراست.
۱ - ساخت جمله با کلمات درهم ریخته
در این بازی یک سری جملات در هم ریخته به کودکان داده می شود و آن ها باید در زمان مشخص جمله مورد نظر را پیدا کنند و یا بنویسند.
این
بازی می تواند با تقسیم کودکان در چند گروه نیز انجام شود. مثال: خواندم-
رفتم- به- من- و- مدرسه- دیروز- درس. (من دیروز به مدرسه رفتم و درس
خواندم)
۲ - ساخت کلمه با حروف در هم ریخته
این
بازی نیز در قالب گروه های چند نفری و یا انفرادی می تواند انجام شود. یک
سری حروف در هم ریخته به کودکان ارائه می شود و آن ها باید در زمان مشخص
کلمه مورد نظر را بنویسند و یا بگویند. مثل: (ی-د-و-س-ت= دوستی) و
(ی-ب-ا-ر-ر-ب= برابری)
۳ - پیدا کردن رنگ مورد نظر
از
کودکان می خواهیم هر وسیله و تصویری که در اتاق موجود است و رنگ مورد نظر
ما را دارد نام ببرند. مثال: تمامی وسایل و تصاویری که رنگ قرمز دارند. این
بازی برای کودکان بزرگسال می تواند به وسیله نوشتن انجام شود.
۴ - داستان سازی با تصاویر
یک سری تصاویر مختلف را به کودکان نشان می دهیم و از هر کدام می خواهیم برای آن تصویر یک داستان تعریف کند.
۵ - نام بردن اعضای بدن
این بازی نیز قابل اجرا به صورت گروهی یا انفرادی است.
از
کودکان خواسته می شود با توجه به حرف انتخابی هر کدام از اعضای بدن خود را
که با آن حرف شروع می شود، نام ببرند و در رابطه ظ کار هر عضو بدن
توضیحاتی بدهند. مثال: ۲ عضو بدن خود را که حرف اول آن (د) باشد نام ببرید.
۶ - ترسیم اشکال هندسی
از
بچه ها می خواهیم بدون استفاده از وسایل کمکی، اشکال هندسی را که اعلام می
شود در دفتر خود ترسیم کنند این کار می تواند به صورت انفرادی نیز انجام
شود.
۷ - کی دشمن کیه و بازی کی چی می خوره؟
در این بازی که قابل اجرا به شکل گروهی یا انفرادی است، از بچه ها می خواهیم که دشمن هر حیوانی را که نام می بریم اعلام کنند.
مثال:
«دشمن موش؟) (دشمن گربه؟) (دشمن کرم خاکی؟) (دشمن گوسفند؟) (دشمن مورچه؟)
(دشمن ماهی؟) ویا نام هر حیوان که عنوان می شود، غذایش را بگویند. مثال:
(شیر چی می خوره؟) (موش چی می خوره؟) (سگ چی می خوره؟) (گربه چی می خوره؟)
(قناری چی می خوره؟) (گوسفند چی می خوره؟) ( گاو چی می خوره؟)
۸ - ابزارشناسی
این
بازی هم به شکل گروهی و هم انفرادی قابل اجرا است. کودکان باید موارد
استفاده از وسایلی را که عنوان می شود بگویند این بازی می تواند به شکل
معکوس نیز انجام شود یعنی سوال به این شکل مطرح است که با کدام وسیله این
کار را انجام می دهند؟ مثال برای هر دو مورد: (کار سوهان چیست؟) (کار آچار
چیست؟) (کار پیچ گوشتی چیست؟) (کار اره چیست؟) (با کدام وسیله موکت را می
برند؟) (با کدام وسیله سیم را قطع می کنند؟).